CENTRUM HELEND INZICHT - GENEZEN OP ZIELSNIVEAU

banner centrum helend inzicht 05

Wat vertelt je boosheid je

 

angry 2191104 1920

Houd jij ook zo van harmonie, vrede en liefde om je heen? Grote kans dat je het moeilijk vindt om boos te worden of je boosheid te uiten. Je stemt je makkelijk af op je omgeving en pikt de emoties en gevoelens van anderen snel op. Waarschijnlijk werk je bewust of onbewust hard om de spanningen af te voeren, die je bij anderen voelt, om zo een goede sfeer te handhaven of te herscheppen. Je richt jezelf vaak op de ander en probeert diegene te helpen met zich goed te voelen.

 

 

De meeste gevoelige mensen zijn hier een kei in.
Doordat je zo gericht bent op de ander, is het moeilijk je eigen emoties goed waar te nemen. Vooral boosheid wordt snel weggedrukt, uit angst dat je zelf de harmonie en vrede verstoord.

 

Voel jij je eigen boosheid?

 

Vaak voel je niet eens, dat iets of iemand je boos maakt. In je hoofd vergoelijk je het gedrag van de ander, omdat je de ander wilt helpen en je precies voelt, wat hij of zij nodig heeft. Hierdoor ontstaat het gevaar, dat je je eigen grenzen uit het oog verliest, doordat je te veel opgaat in de ander. Hierdoor ontken je als het ware jezelf wat je eigen wensen en behoeften zijn. Je kunt pas boos worden, als je weet wat jezelf wilt.
  Als je veel boosheid in jezelf onderdrukt, kom je juist vaak boze mensen tegen. Zij spiegelen je innerlijke staat van zijn. Als je gevoelig bent, is je zenuwgestel ook gevoelig. De lading van de boosheid van andere mensen komt daardoor hard bij je binnen. Je schrikt ervan, het maakt je angstig en waarschijnlijk voel je je onmachtig om er mee om te gaan.

 

Wat vertelt je boosheid je?

 

Boosheid is een krachtige emotie. Het is een sterke energie die door je lichaam trekt, als je de emotie toelaat. De boosheid heeft een boodschap voor je. Misschien zegt het je wel: “Dit voelt niet goed, dit wil ik echt niet meer.”
  Onder de boosheid zitten vaak allerlei andere emoties, die tonen dat je je kwetsbaar voelt; bijvoorbeeld: verdriet, angst om niet goed genoeg te zijn, angst om te worden afgewezen, angst dat er niet van je wordt gehouden om wie je echt bent, angst om de ander pijn te doen etc. Deze emoties zijn allemaal raadgevers over, waar en op welke manier je jezelf tekort doet en je nog meer van jezelf mag houden.

 

Hoe doe je dat dan; meer van jezelf houden?

 

1 De eerste stap is je je bewust worden van je eigen gevoelens; door je energie naar
   binnen te richten. Je niet meer bezighouden met hoe een ander zich voelt, maar
   in ieder contact probeer je bewust te voelen, wat er bij jou vanbinnen gebeurt. Je
   gaat dus even helemaal stilstaan bij jezelf.

 

2 Als je voelt, dat je ergens boos van wordt, laat je die energie er helemaal zijn. Je
   ademt ernaartoe en dan ga je merken, dat die energie ook weer wegtrekt. De
   boosheid blijft alleen maar in je bestaan, als je er in je hoofd een verhaaltje bij
   maakt, bijvoorbeeld: “Waarom doet hij nou zo? Zie je wel, hij houdt niet van me.”

 

  En je blijft dat verhaal in jezelf herhalen. Als je goed kijkt, zie je dat je dan eigenlijk
  weer met de ander bezig bent. Op een onbewust niveau heb je zelf de situatie
  gecreëerd, om je bewust te worden van jezelf. De ander raakt iets in jouw
  aan, wat er al was. Als jij het eng vindt om je eigen grenzen aan te geven en
  iemand gaat over jouw grenzen heen, dan voelt dat niet goed. Je wordt boos op 
  de ander. Maar deze situatie geeft je de kans bewust te worden van je angst om je
  eigen grenzen aan te geven en deze angst op te lossen. Daarmee heel je jezelf. Je
  grens aangeven betekent op jezelf staan en kiezen voor jezelf, ook al zet je voor je
  gevoel misschien daarmee de relatie op het spel.

 

3 Door de boosheid er helemaal te laten zijn, zonder er een verhaaltje bij te
   maken, trekt de energie vanzelf weg. Het helpt om in gedachte of in het echt   
   even flink te stampen, om zo de overtollige energie af te voeren. Zo krijg je de
    ruimte om daarna te voelen, wat er onder de boosheid zit.
   Door je energie naar binnen te richten en naar je buik te ademen, probeer je
   contact te maken met de emotie die onder je boosheid zit. Ook die emotie laat je
  helemaal toe. Het gaat erom, dat je jezelf helemaal accepteert; dat alles van jou
  er mag zijn. Praat er over met iemand die je vertrouwt en bij wie je kwetsbaar durft
  te zijn. Door de acceptatie van de ander, is het makkelijker voor je om jezelf te
  accepteren. Door deze stappen te doorlopen, ga je makkelijker vanuit kracht
  (zelfliefde) je grens aangeven en keuzes maken die overeenstemmen met wat
  goed voelt voor jou.

 

4 Vindt je het moeilijk om boos te worden op een ander, maar wordt je wel makkelijk
    boos op jezelf? Vraag jezelf dan eens af hoe dat komt. Veroordeel jezelf niet. Je
    bent op aarde om ervaringen op te doen. Door zo met jezelf aan de slag te
   gaan, heb je de mogelijkheid om te groeien en meer rust en vrijheid in jezelf te
   creëren.