CENTRUM HELEND INZICHT - GENEZEN OP ZIELSNIVEAU

banner centrum helend inzicht 05

  • Home
  • Blog
  • 4 Vragen die je perspectief veranderen.

4 Vragen die je perspectief veranderen.

    path 2041414 1920

 

 

 

 

 

 

 

 

Byron Katie heeft de methode The Work ontwikkeld, waarmee je de gedachtes waardoor je lijdt verandert, door aan jezelf 4 vragen te stellen.

Wanneer je je verzet tegen, dat wat er nu is, de realiteit, ben je aan het vechten en dat levert stress op. Als je bijvoorbeeld denkt: “de mensen moeten eens wat liever met elkaar om gaan”, verzet je je tegen de realiteit, zoals hij nu is. Deze gedachte levert onrust op.
Als je de realiteit accepteert, zoals hij is, ontstaat er rust in jezelf. Het enige wat je ervoor nodig hebt, is de bereidheid om je gedachtes te herkennen en te onderzoeken. Het is een weg naar vrede in jezelf.

Het werkt zo:

Wordt je je bewust van de gedachte die je hebt over een onderwerp, waar je stress over ervaart.

Stel jezelf dan de volgende 4 vragen. Neem rustig de tijd om de antwoorden in jezelf te voelen.

Is de gedachte die je hebt waar?Kun je absoluut zeker weten dat ze waar is?Hoe reageer je: wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?Wie zou je zijn zonder die gedachte?

en…..

Keer dan nu de gedachte om en zoek drie specifieke voorbeelden in je leven, waarbij de omkering waar is.

Deze oefening is heel waardevol om je bewust te worden van je gedachtepatronen. Hoe je tegen jezelf en de wereld aankijkt heeft invloed op je. Wanneer je een negatieve gedachte over jezelf, een ander of de wereld hebt geeft dat je een heel ander gevoel, dan wanneer je een positieve gedachte over jezelf, een ander of de wereld hebt. Het gaat om het bewust worden van je gedachtes en je realiseren dat je met je gedachtes creëert. Wanneer je bijvoorbeeld denkt: “dat heb ik weer,” voel je jezelf een slachtoffer van de omstandigheden, maar de realiteit is dat je de situatie zelf hebt gecreëerd, bewust of onbewust. Je hebt iets gedacht, wat een gevoel opriep, waardoor je deze situatie naar je toe hebt getrokken. Nu heb je twee mogelijkheden. 1.De situatie zien als bevestiging dat je een slachtoffer bent. 2. De situatie gebruiken als spiegel, dat je iets gedacht hebt wat je niet wil.
Door jezelf de 4 vragen te stellen en daarna de gedachte om te keren, verander je datgene wat je denkt en voelt en trek je andere situaties aan. Situaties die resoneren bij wat je nu uitzendt.

Op de website van Byron Katie mag je een gratis boekje downloaden met meer achtergrond-informatie.

Hierin staat ook een formulier die je helpt je vragen te beantwoorden.

Het gratis boekje